[ad_1]
فرارو-بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودروها بر اساس رتبه بندی انرژی مصوب سازمان ملی استاندارد ایران از مالیات و عوارض سبز اخذ می شود. کارشناسان این حوزه معتقدند این خودروسازان هستند که باید آلایندگی خودرو را کاهش دهند و چرا مردم و مصرف کنندگان باید این مالیات را پرداخت کنند.
به گزارش فرارو، این نرخ مالیات بر اساس بهره وری انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودروها و مینی بوس های دو کابین محاسبه و اعمال می شود. همچنین بر اساس ماده 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از سازنده به خریدار مشمول مالیات است. البته با وجود اینکه این مالیات از خودروسازان اخذ می شود، مبالغ دریافتی از مشتریان مربوط به ضوابط ابلاغی سازمان امور مالیاتی بوده و در نهایت به خزانه دولت واریز می شود.
کشورهای مختلف انواع مختلفی از مالیات را بر خودروها و وسایل نقلیه اعمال می کنند که شامل مالیات حمل و نقل، مالیات شماره گذاری، مالیات مصرف سوخت، مالیات بر خودروهای لوکس و غیره می شود که همه آنها توسط مصرف کننده پرداخت می شود.
اما هدف از اخذ برخی از این مالیات ها تنظیم رفتار مصرف کنندگان و مشاغل است نه افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، بنابراین در کشورهای پیشرفته از ابزارهای مالیاتی برای کاهش آلودگی، افزایش استفاده و خرید حمل و نقل عمومی استفاده می شود. خودروها.استفاده از کم مصرف و ظرفیت کم موتور و غیره.
البته در بازار انحصاری خودرو در ایران، عملاً بار مالیاتی و عوارض شماره گذاری مشمول ماده 28 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده صرفاً به مصرف کننده منتقل می شود و هیچ گونه تأثیر نظارتی بر رفتار تولید کننده یا مصرف کننده ندارد. مصرف کننده چاره ای ندارد
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو است گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها از آلایندگی خودرو مالیات می گیرند، گفت: اما عجیب است که چنین مالیاتی در ایران اخذ می شود، زیرا در همه کشورهای اروپایی و پیشرفته به عنوان مشتری حق انتخاب خودرو را دارید. با مصرف زیاد.» بنشینید و مالیات آلایندگی خود را بپردازید، یا سوار ماشینی شوید که مصرف سوخت پاک یا کم دارد و مالیات ندهید.
وی افزود: اما در کشور ما با توجه به وضعیت صنعت خودرو از یک سو خودروهای داخلی پرمصرف بوده و آلایندگی بالاتری نسبت به محصولات سایر کشورها دارد و از سوی دیگر واردات خودرو نیز انجام شد. ممنوع شد. برای چندین سال به دلایل مختلف، مالیات آلودگی محیط زیست در صورتی که مشکل محلی اعراب نباشد، اخذ می شود، زیرا اگر مشتریان صنعت خودرو حق انتخاب از بین مدل های مختلف را داشته باشند، دولت می تواند این مالیات را وضع کند. خودروهای موجود در بازار آنها می توانند محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند و اکنون بسته به نوع و مدل خودرو، مالیات آلودگی محیط زیست را بپردازند.
زاوه گفت: بنابراین اولاً این مالیات در ایران به دلیل مکانیزمی که در سایر کشورها برای آن وجود دارد به هیچ وجه اعمال نمی شود و مشتریان بازار خودرو به دلیل نداشتن حق انتخاب نباید چنین مالیاتی را پرداخت کنند، اما ثانیاً، اخذ یا عدم اخذ این مالیات بستگی به محل مصرف آن دارد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حالی که در کشورهای دیگر این نوع مالیات صرف بهبود سبد سوخت خودرو و به عبارتی هزینه تحقیقات در صنعت خودرو و یا توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل جدید می شود. در کشور ما بعید است که این مالیات به سمت چنین موضوعاتی برود، اما دولت برای جبران کسری بودجه خود به نوعی انواع و اقسام مالیات ها را افزایش داده تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.
وی افزود: متأسفانه به دلیل عملکرد ضعیف اقتصادی، دولت در سال های اخیر تورم و نقدینگی بالایی ایجاد کرده که زحمات زیادی را بر دوش مردم گذاشته است و بودجه سال آینده دولت باعث افزایش درآمدهای مالیاتی می شود. 61 درصد با این واقعیت مواجه هستند که در این حوزه صنعت خودرو و بازار نیز به عنوان تدارکات ویژه دولت برای اخذ مالیات بیشتر از مردم تلقی می شود.
زاوه در مورد مالیات خودروهای لوکس نیز تصریح کرد: این نوع مالیات با ناکارآمدی دولت در مدیریت اقتصاد کشور نیز مرتبط است، در حالی که خودروهایی مانند سانتافه یا راو4 در ایران به دلیل افزایش تورم و کاهش ارزش پول لوکس در دنیا محسوب نمی شوند. ملی پوش ایرانی، قیمت این خودروها اکنون به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است، بنابراین مردم مجبور به پرداخت این ناکارآمدی نیستند، اما دولت به دلیل کسری بودجه میخواهد این موضوع را از جیب خود بپردازد.
[ad_2]