[ad_1]
فرارو- «پیاده روی طولانی» سومین فیلم بلند متیو دو است. متیو کارگردان آمریکایی اهل لائوس و اولین و تنها کارگردان زن در لائوس است. این فیلم در سال 2019 فیلمبرداری شد و پس از مدت ها تور در جشنواره های مختلف بالاخره برای عموم آماده شد.
به گزارش فراار؛ این فیلم تصویر جدیدی از مسائل فلسفی سفر در زمان است و این تم جذاب را از منشور نوعی داستان ارواح به ما نشان می دهد.
در ابتدای فیلم پیرمردی را میبینیم که در جادههای گرد و خاکی از خانهاش تا روستای مجاور قدم میزند تا مشتی ضایعات و زباله را به یک مغازه زباله بفروشد. خریدار هزینه کالا را از طریق ریزتراشه ای که در بازوی او کار گذاشته شده است پرداخت می کند. از اینجا مشخص می شود که داستان فیلم در آینده اتفاق خواهد افتاد. اما به غیر از این ریزتراشه، ما هیچ فناوری مدرن دیگری در روستا نمی بینیم.
چندین سال پیش چندین NGO پنل های خورشیدی و سایر فناوری ها را به روستا آوردند اما این موج نوسازی ادامه پیدا نکرد و این گونه مناطق کم کم به فراموشی سپرده شد. بنابراین گاهی اوقات گردشگران شهری برای دوری از فناوری های مدرن شهری به این روستا می روند.
ماجرا وقتی عجیب می شود که بدانیم پیرمرد در این راه کوتاه از خانه تا روستا یک همراه دارد. او با روح زنی که پنجاه سال پیش مرده بود همراه است و پیرمردی که در آن زمان کودک بود شاهد مرگ او بود.
بسیاری از روستاییان ادعا می کنند که بارها و بارها یک روح را با پیرمردی دیده اند. از زمانی که پیرمرد برای اولین بار روح را دید، مزرعه خانوادگی او ویران شد و مادرش به بیماری سل مبتلا شد و به مرگ غم انگیزی از دنیا رفت. او با تأسف از ناتوانی خود در جلوگیری از مرگ مادرش، در طول سال ها به بسیاری از زنان کمک کرده است تا از این بیماری بهبود یابند.
یک روز پیرمرد حقیقت مهمی را کشف می کند. او می فهمد که با این روحیه می تواند در زمان سفر کند. بنابراین تصمیم می گیرد مادرش را نجات دهد. این سفر به گذشته به معنای اتفاقات دیدنی است که شما را به فکر فرو می برد، مانند اینکه چگونه یک پیرمرد با جوانی خود دوست شد. اما در نهایت تلاش های او برای متورم کردن گذشته، آینده را بیش از آنچه انتظار دارد تغییر می دهد.
متیو دی در این فیلم نیز مانند دیگر فیلم های خود از داستانی هولناک و تا حدودی ترسناک برای بیان مسائل اجتماعی و مسائل عمیق زندگی بشر استفاده می کند. فیلم «پیاده روی طولانی» که بیشتر در فضاهای باز زیبا و در نور طبیعی فیلمبرداری شده است، از نظر بصری خیره کننده است و مناظر نفس گیر آن در کنار تصاویر چندوجهی از اجساد پوسیده، کنتراست چشمگیری ایجاد می کند.
بازی های سینمایی قدرتمند و باورپذیر هستند. روحی که پیرمرد را به گذشته میبرد، خیلی کم میگوید، اما حضور بسیار وحشتناک و شبحآمیزی دارد. رابطه پیرمرد و دخترش نیز بسیار عمیق و عاطفی است و همین امر پایان فیلم را تماشایی و غم انگیزتر می کند.
در فیلم پیچ و خم های دائمی وجود دارد و این هیجان و تنش فیلم را به اوج می رساند. این ایده که تغییر چیزهای کوچک در گذشته منجر به تغییرات بزرگ در آینده می شود، ایده جدیدی نیست، اما متیو دو روایت بسیار خلاقانه و تازه به ما ارائه می دهد. تمام فیلم پر از حسرت و اندوه است اما حتی این احساسات ناخوشایند نیز در قالبی دیدنی و جذاب ارائه می شود.
در نهایت، متیو دو در این فیلم پیچیده و عمیق، عناصر ترسناک، علمی تخیلی و فلسفی را با هم ترکیب کرده و محصولی درخشان و تاثیرگذار خلق کرده است.
- کارگردان: متی دو
- فیلمنامه نویس: کریستوفر لارسن
- بازیگران: Yannawoutthi Chanthalungsy، Vilouna Phetmany، Por Silatsa
- ارزیابیتعداد: 7.0 / 10
[ad_2]