[ad_1]
خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای رقابت از فرمول جدید شورا در مورد قیمت گذاری خودرو دفاع کرد و گفت: اطمینان داریم این دستورالعمل به نفع مصرف کننده است. عدم درک این فرمول، به هر حال نظر سازمان های بازرسی کننده نیز در هیئت بیان می شود، اما تصمیم نهایی با هیئت مسابقات است.
برش شیوا:
* (با اشاره به اینکه سوال اینجاست که چرا در چند ماه اخیر که بازار خودرو دچار مشکل شده بود این مصوبه به تصویب نرسیده است؟): سوال تعریف توصیه های قیمت گذاری برای خودروها که در اردیبهشت 99 مجددا وارد آن شدیم. سپس تصمیم گرفتیم همان فرمول قبلی را معرفی کنیم و سبد تورم را به روز کنیم.
* لازم به ذکر است که کارخانه از بهمن 98 تا اردیبهشت 99 در قیمت خودرو تجدید نظر نکرد و با ورود مجدد شورای رقابت به عرصه، سردرگمی زیادی در قیمت خودرو به وجود آمد. اما از اردیبهشت 99 توانستیم قیمت خودرو را تعدیل کنیم.
* تولیدکننده نباید در شرایط انحصاری مورد سوء استفاده قرار گیرد تا در نهایت حقوق مصرف کننده تضییع شود.
* (با تاکید بر اینکه اطمینان داریم توصیه های شورای رقابت در مورد قیمت خودرو به نفع مصرف کننده است): در این دستورالعمل قیمت های منصفانه را تعیین کرده ایم. البته برای رفع انحصار بازار خودرو باید به سمت رقابت پذیری حرکت کنیم و برای این امر وزارت صنعت و سازمان توسعه باید اقدامات لازم را انجام دهند. ناگفته نماند که شورای رقابت مسئول ساماندهی وضعیت فعلی بازار خودرو نیست، اما باید واحدهای نظارتی در این امر ورود کنند.
* در حال حاضر به غیر از ایران خودرو و سایپا، خودروسازان دیگری نیز وارد صنعت تولید شده اند که با افزایش تولید آنها در آینده می توانیم حداقل برای تعدادی خودرو بازار رقابتی ایجاد کنیم.
* (در خصوص ضمانت انطباق با مصوبه جدید شورای رقابت): فرمول جدید ضریب «لاندا» دارد که حجم عرضه به بازار است. آیین نامه جدید علاوه بر اینکه تولیدکننده باید به هدف افزایش 50 درصدی تولید برسد، میزان عرضه محصولات را نیز محاسبه می کند. بر این اساس، اگر خودروساز با افزایش تولید، عرضه را افزایش دهد، نسبت کامل را دریافت می کند و می تواند قیمت ها را افزایش دهد. البته اگر خودروساز موفق به افزایش تولید و عرضه نشود، قیمت نیز به همین ترتیب کاهش خواهد یافت.
* برخلاف فرمول قبلی که همچنان در مورد تعدادی از خودروهای کم مصرف صدق می کند، برای افزایش قیمت تولیدکننده، معیاری را برای افزایش تولید تعیین کرده ایم. البته باید بگویم در فرمول جدید به دنبال افزایش خاصی در قیمت خودرو نیستیم. قبلاً تغییرات قیمت بر اساس تورم بود که معمولاً هر سه ماه یکبار محاسبه می شد، اما در فرمول جدید تغییرات قیمت تحت تأثیر عوامل دیگری است. رشد تولید و عرضه.
* (با این استدلال که حتی در فرمول جدید ممکن است افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم باشد): متاسفانه برخی فرمول را به دقت مطالعه نکرده اند. هیچ دلیلی وجود ندارد که مجوز افزایش قیمت در این فرمول حتی بیشتر از فرمول قبلی باشد. در بسیاری از موارد حتی افزایش قیمت ها کمتر از تورم است.
*شورای رقابت به دلیل افزایش 25 درصدی قیمت خودرو در سه ماهه اخیر، شاخص تورم را حذف کرده است تا این افزایش قیمت متناسب با تورم نبوده و تابع تولید و عرضه باشد.
* ما به وظیفه قانونی خود عمل می کنیم و در صورت لزوم تصمیم را تغییر می دهیم. شورا باید خودش تصمیم بگیرد. ما در شورا حتماً بحث ساماندهی بازرسی را مطرح خواهیم کرد و اعضا نظرات خود را اعلام خواهند کرد، اما به هر حال تصمیم شورا کاملا قانونی است و معتقدیم که این فرمول اشتباه گرفته شده است و بحث آزادی ارزشی ندارد. . اصلا مطرح شد
[ad_2]