[ad_1]
ایلان ماسک قصد دارد بار دیگر وضعیت موجود را به طور جدی تغییر دهد و در صورت موفقیت، غول های هوافضا که در اولین مسابقه فضایی برنده شدند، احتمالا هرگز به عقب نخواهند رسید. ماسک که هفته گذشته در Starbys، کارخانه SpaceX در جنوب تگزاس با یک موشک غول پیکر استارشیپ برخورد کرد، قول داده است که جاه طلبانه ترین فضاپیمای او در ماه های آینده وارد اولین مدار خود خواهد شد.
مدیرعامل اسپیسایکس جمعه گذشته در اولین بهروزرسانی استارشیپ در بیش از دو سال گذشته گفت: «در این مرحله، مطمئن هستم که امسال در مدار خواهیم بود». ساخت این موشک به پایان خواهد رسید. ممکن است موانعی در پیش باشد. – اما ما موفق می شویم.
استارشیپ به عنوان اولین فضاپیمای چند منظوره طراحی شده است: یک موشک چند منظوره قابل استفاده مجدد که می تواند تعداد زیادی مسافر و میلیون ها تن محموله را مستقیماً از زمین به ماه و در نهایت به مریخ حمل کند و بارها و بارها آن را تکرار کند.
اگر پروژه راه اندازی موفقیت آمیز باشد، موفقیت های بزرگ قبلی ماسک، از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، پرتاب کننده های موشک چند منظوره و اولین کپسول تجاری متصل به ایستگاه فضایی بین المللی، ممکن است دستاوردهای متوسطی به نظر برسد. اسکات آلتمنPolitico، مدیر عملیات فضایی در ICE فدرال رزرو گفت: “ما می گفتیم که اگر بتوانیم چنین کارهایی را انجام دهیم بد است.”
با این حال، نمایندگان ناسا و پیمانکاران قدیمی هوافضا با ترکیبی از تحسین و ترس این پرتاب را تماشا می کنند. Politico، یک لابی ارشد فضایی در واشنگتن که برای رقبای SpaceX کار می کند، گفت: “آنها به طور جبران ناپذیری شکست می خورند.”
اگر پروژه استارت آپی نتیجه داد، موفقیت های بزرگ قبلی ماسک ممکن است در مقایسه با آنها دستاوردهای متوسطی به نظر برسد.
در همان زمان، ناسا و شرکای کلیدی آن در صنعت به سختی کار می کنند تا فضاپیمای قمری خود را ایجاد کنند: سیستم پرتاب فضایی ابرخودرو (SLS) و کپسول های اوریون. اما هزینه این برنامه میلیاردها دلار بیشتر از بودجه اولیه بود، به طور قابل توجهی به تعویق افتاد و به گفته کارشناسان، در چندین نسل از نوآوری SpaceX عقب مانده است.
نسخه آزمایشی SN9 StartShip در سکوی پرتاب.
سه مأموریت اول ماه برنامه آرتمیس ناسا در سال های آینده که شامل فرود انسان در سال 2025 می شود، طبق برنامه ریزی ها با استفاده از موشک های SLS و کپسول های اوریون انجام خواهد شد. بوئینگ، لاکهید مارتین، نورتروپ گرومن، آئروجت راکتداین و تعدادی دیگر از ارائهدهندگان خدمات مهندسی و شرکتها در حال حاضر در حال ساخت نسل بعدی موشکها و فضاپیماهای ناسا هستند.
با این حال، تاخیرهای بیشتر در اولین پرواز سیستم پرتاب فضایی، حداقل تا اواخر بهار، نگرانی فزاینده ای را در مورد اینکه این موشک ممکن است بسیار گران باشد، حتی در صورت موفقیت، با هزینه تخمینی 2 میلیارد دلار برای هر پرتاب، ایجاد کرده است. از سوی دیگر، ناسا برای ساختن زیستگاه دائمی انسان در ماه به چندین پرواز در ماه نیاز دارد. این چالشها، استارتآپ را که سال گذشته اولین پرواز موفقیتآمیز فضایی خود را انجام داد، به برنامهای تهدیدکننده برای پیمانکاران و متحدانشان در کنگره ایالات متحده تبدیل کرد.
رفتار – اخلاق امتناع سیمبرگ، مهندس هوافضا و مشاور فضا، Starship با پیشرفت پیشرفت، استدلال برای تعهد به برنامه SLS بیشتر مبهم می شود. او گفت: «زمانی که یک استارتآپ ثبات خود را با تعداد زیادی پرواز نشان میدهد. هر اتفاقی که در عرض چند ماه بیفتد همه پرتابگرهای فعلی را از بین می برد. «اگر SLS او بیش از هر دو سال یک بار پرواز نخواهد کرد، او در آینده بازیکن مهمی در فضا نخواهد بود، به خصوص پس از پرواز استارشیپ.
Politico نظر بوئینگ، پیمانکار اصلی سیستمهای فضایی، ناسا، و منتقدان انتقاد SLS یا آخرین طرحهای ماسک برای استارشیپ را جویا شد. اما هیچ یک از آنها به درخواست ها پاسخ ندادند.
سیمبرگ معتقد است که بزرگترین دستاورد Starship کاهش قابل توجه هزینه خواهد بود. به طور خاص، برنامه SpaceX برای استفاده از تانکرها برای سوختگیری در مدار نزدیک زمین میتواند هزینه بلندمدت عملیاتهای اعماق فضایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. سیمبرگ در مقاله ای جدید با عنوانوالمارت، اما برای فضااو در وب سایت نیو آتلانتیس نوشت: «اگر اسپیس ایکس بتواند نشان دهد که موشک فوق سنگین جدیدش نه تنها قابل استفاده مجدد است، بلکه به گفته ایلان ماسک، سریع است، انقلابی در پرواز فضایی ایجاد خواهد کرد.
ماسک روز جمعه گفت: «فناوری اصلی (یک دستاورد رویایی ضروری) یک سیستم موشکی با قابلیت استفاده مجدد کامل و سریع است. این موفقیت در گذشته هرگز به دست نیامده بود و بسیاری از مردم مدتهاست که آن را رویایی دست نیافتنی می دانستند.»
اگر اسپیس ایکس بتواند نشان دهد که موشک فوق سنگین جدیدش نه تنها قابل استفاده مجدد است بلکه سریع نیز هست، انقلابی در پرواز فضایی ایجاد خواهد کرد.
رابرت واکررئیس سابق کمیته علم و علم مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه ای با Politico گفت: “اگر استارت آپ موفق باشد، ارزش دستگاه ناسا به طور جدی تهدید می شود، زیرا برای پرواز به اندازه استارت آپ طراحی نشده است.” مشاور صنعت فضایی اگر اولین پرواز آرتمیس موفقیت آمیز باشد، ممکن است دو سال برای پرواز دوم صبر کنیم. [درحالیکه] ماسک می تواند این کار را خیلی سریع انجام دهد.
اسپیس ایکس قبلاً رقبای خود را در زمینه انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) شکست داده است. کپسول اژدها به ISS هنوز سه بار است سفر می کند و پرواز بعدی خود را در آوریل (آوریل یا می 1401) انجام می دهد. اولین پرواز کپسول بوئینگ استارلاینر که بر اساس قراردادی مشابه با ناسا ساخته شده است، دائماً با تأخیر مواجه می شود.
SpaceX همچنین اکنون نقش کلیدی در برنامه ماه ناسا ایفا می کند. سال گذشته، این شرکت موظف شد از فناوری Starship برای ایجاد قمری استفاده کند که فضانوردان را در طی ماموریت سوم آرتمیس به سطح ماه منتقل کند. بنابراین SpaceX رقیب خود Blue Argin، یک شرکت موشکی متعلق به بنیانگذار آمازون، جف بزاس را شکست داد. Blue Argin در حال ساخت پارک موشک و فضاپیمای خود در صحرای تگزاس است. اما او هنوز هیچ موشکی به مدار زمین پرتاب نکرده است.
آلتمن، که سابقه پروازهای شاتل فضایی را دارد، می گوید که اسپیس ایکس و فضاپیمای استارشیپ می توانند پس از فرود برنامه ریزی شده در سال 2025، نقش بسیار بیشتری در برنامه ماه ناسا ایفا کنند. او گفت: ما با هم کار کردیم تا سیستم پرتاب فضایی و اوکراین را برای برنامه آرتمیس آماده کنیم. آلتمن با اشاره به نقشی که فضاپیمای اسپیس ایکس اکنون در فرود بر روی ماه ایفا کرده است، افزود: در حال حاضر استارت آپ حلقه ای در این زنجیره است. ما به این فناوری ها و ظرفیت ها نیاز داریم.»
پرواز آزمایشی سفینه فضایی تا ارتفاع حدود 10 کیلومتری.
هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. اما میتواند یک مشارکت عمومی و خصوصی را برای فرود به مدت یک ماه راهاندازی کند، شبیه به قراردادی برای ایستگاه فضایی سفر دراگون. همچنین به نظر می رسد که این همکاری فراتر از مطالعه بهشت خواهد بود. پنتاگون که اسپیس ایکس را برای پرتاب برخی از ماهواره های جاسوسی خود استخدام کرده است، در حال بررسی نسل بعدی فضاپیمای این شرکت برای یک ماموریت زمینی نقطه به نقطه است.
واکر، یکی از اعضای سابق هیئت مشورتی اسپیس ایکس، میگوید: «یک کشتی فضایی میتواند یک بوئینگ C17 (بزرگترین هواپیمای باربری نیروی هوایی ایالات متحده) را بردارد و ظرف یک ساعت آن را به هر نقطه از جهان تحویل دهد. در واقع، اگر SpaceX موفق شود، قطعاً برنامه های کاربردی بزرگی برای آن وجود خواهد داشت.»
قبل از اثبات پایداری پرتاب، موانع فنی مختلفی وجود خواهد داشت
حتی خود ماسک هفته گذشته هشدار داد که موانع فنی مختلفی قبل از اینکه پرتاب قابل اجرا باشد وجود خواهد داشت. او گفت: «پرواز مداری واقعاً آغاز راه است. احتمالاً موانعی در این راه وجود خواهد داشت. اما ما می خواهیم این موانع را از طریق ماموریت های پرتاب ماهواره و ماموریت های آزمایشی برای دستیابی به سرعت پرواز بالا و داشتن یک فضاپیمای بسیار ایمن از بین ببریم.
یک لابی گر ناشناس واشنگتن در توصیف واکنش مشتریانش به سخنرانی اخیر ماسک، گفت که ارائه او را “فقط یک وعده” می داند. البته، رقبا در مورد چیزی حق دارند. زیرا همانطور که قبلا در زومیت نوشتیم، بخش اصلی ارائه ماسک هفته گذشته فقط بیان همان خیالات و آرزوهای گذشته بود. با این حال، دیگر نمی توان وعده های مدیرعامل اسپیس ایکس را بی اعتبار دانست. “مثل این است که بارها و بارها بگویم که او نمی تواند موفق شود. در عین حال دائماً موفق می شود. فکر می کنم رقبا می ترسند. «نقاب باعث شد کافران به او ایمان بیاورند».
[ad_2]