[ad_1]
فرارو-برنامه ریزان چینی امیدوارند کوماک C919 با تاخیر شش ساله در مهلت موعود سرانجام امسال به نیروی هوایی چین تحویل داده شود.
به گزارش فرار به نقل از گلوبال تایمز، این هواپیما با بدنه باریک به دلیل مشکلات فنی و تاخیر در حمل و نقل، پروسه تولید طولانی و طولانی داشت. چین امیدوار است با C-919 وابستگی خود به هواپیماهای ساخت خارجی مانند بوئینگ و ایرباس را کاهش دهد.
این هواپیمای مسافربری باریک توسط شرکت هواپیمایی دولتی چین هوافضا (KOMAC) ساخته شده است.
پس از آغاز تولید در دسامبر 2011، اولین نمونه اولیه C919 در نوامبر 2015 از خط مونتاژ خارج شد و اولین پرواز خود را بر فراز شانگهای در می 2017 انجام داد. تولید مسیر دشواری برای سازنده بود که در ابتدا انتظار داشت این هواپیما در سال 2016 وارد بازار شود. با این حال، سال ها مشکلات فنی و تامین، توسعه آن را به تاخیر انداخته است. به ویژه، کوماک از محدودیت های اعمال شده توسط دولت ترامپ در سال 2020 آسیب دیده است که در آن تجهیزاتی مانند موتور هواپیما در لیست سیاه قرار گرفته است. کابین C919 در سال 2017 معرفی شد.
بر اساس گزارش مرکز راهبردی و بینالمللی، حدود 60 درصد قطعات C-919 توسط شرکتهای آمریکایی تامین میشود، بنابراین برای تهیه قطعات مورد نیاز هواپیما کوماک باید به مجوزهای ویژه از شرکتهایی مانند جنرال الکتریک اتکا میکرد.
در مواجهه با چالش های سیاسی و فنی، این شرکت همچنین نتوانست تا پایان سال 2021 گواهینامه محلی مورد نیاز برای C9199 را از سازمان هوانوردی چین (CAAC) دریافت کند.
با این حال، اکنون کوماک به دنبال صدور گواهینامه برای سال 2022 است. یانگ ژنمی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری چین، در دسامبر 2011 به رویترز گفت که این شرکت تعداد پروازهای آزمایشی لازم را انجام نداده است. به گفته Genemi، C919 تنها 34 پرواز از 276 پرواز مورد نیاز را انجام داده است. به گفته Genemi، آژانس استانداردهای سختگیرانه پرواز هواپیما را وضع کرده است، از جمله نیاز به بازرسی روزانه بیش از 40000 نفر از همه موارد.
با وجود تاخیر تشدید شده توسط شیوع ویروس تاج، C919 امیدوار است حمل و نقل هواپیما را در سال جاری آغاز کند.
برنامه ریزی شده است که هواپیمای C919 در شانگهای مستقر شود و مسیرهای داخلی را به شهرهایی مانند پکن، گوانگژو، چنگدو و شیامن پرواز دهد.
اگرچه قیمت نهایی این هواپیما اعلام نشده است، اما حدود 50 میلیون دلار تخمین زده می شود که 50 درصد ارزان تر از بوئینگ 737 و ایرباس 320 است که به ترتیب 106 و 111 میلیون دلار قیمت دارند.
این هواپیمای چینی توانایی پرواز در برد 4075 تا 5555 کیلومتر را دارد و می تواند از 158 تا 168 مسافر را جابجا کند.
[ad_2]